Geschreven op 12 december 2014

Big data resulteert in meer omzet.

Afgelopen jaren is de prijs voor dataopslag gigantisch gedaald. In 1981 kostte 1GB aan data nog $300, in 2000 was dat gedaald naar $10 en in 2010 naar minder dan $0,10. Door die prijsdaling is het voor veel organisaties mogelijk geworden grote hoeveelheden data te bewaren, te analyseren en de strategie te veranderen.

Data-analysesystemen worden steeds beter en kunnen daarom tot steeds betere adviezen leiden. Een bekend verhaal is dat van een zeventienjarig meisje in de VS dat, zowel off- als online, bij een groot warenhuis geregeld inkopen doet met haar klantenkaart. De software van het warenhuis slaat alle gekochte producten op en probeert verbanden in koopgedrag vast te leggen. Als marketingmiddel ontvangt deze jonge klant op maat gegenereerde digitale nieuwsbrieven met een extra kortingscode voor de producten waarin zij interesse heeft. Zij is slechts één van de kanten waarvoor het warenhuis dit doet. Deze gerichte marketing zorgt voor veel extra omzet.

Op een avond zit de vader van het meisje achter de pc van zijn dochter. Zijn oog valt op een e-mail van het warenhuis met een aanbod voor allerlei zwangerschapsproducten. De vader schiet in de stress en onderwerpt zijn dochter aan een kruisverhoor. Het meisje overtuigt haar vader ervan dat ze bij haar weten echt niet zwanger is.

De vader gaat boos naar de winkel (zoals alleen Amerikanen dat kunnen), excuses volgen. De eerste advocaten melden zich bij de vader om het concern aan te klagen. Een aantal weken later, je raadt het al, blijkt het meisje wel degelijk zwanger.

Het warenhuis was in dit hele proces nergens in overtreding, maar wel is er een hoop commotie ontstaan. Consumenten vinden het best eng dat een warenhuis persoonlijke zaken van zijn klant weet. Daarom voegt het warenhuis tegenwoordig aan de nieuwsbrieven een aantal willekeurige producten toe buiten de uit data-analyse verkregen producten. Vrij recent hebben ze over deze aangepaste manier van werken wat leuke cijfers gepubliceerd. De klant klikt bijna alleen op de geadviseerde producten, maar door de mix is het succes van de e-mails alleen maar groter geworden.

Moraal van dit verhaal is dat data(analyse) een steeds grotere rol gaat spelen in onze maatschappij. We kunnen er niet omheen. Helaas zie ik maar weinig organisaties die een systeem hebben dat klanten van de webshop/website (clicks) met de winkel(s) (bricks) volgt. Hier liggen enorme kansen voor extra omzet, ook voor de dienstensector.

Veiligheid, beschikbaarheid en toegankelijkheid van data zijn daarbij essentieel. Door de hedendaagse innovaties op webgebied zijn dynamische grafieken, eigen analyses zonder zelf zogenaamde queries aan te maken een stuk begrijpelijker en toegankelijker geworden.

Ediso zit bovenop deze technologieën en ontwikkelingen. Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Hoofdstraat 154
7811 EW Emmen
0591 - 785318

info@ediso.nl
support@ediso.nl
Menu Sluiten